Sunday, June 24, 2012

Back to the 90's

Musikk video maraton fra 90 tallet på gang! Herregud, så fort tida går. Jeg husker så godt når jeg var liten å sang til disse sangene på walkmanen min. Ja WALKMAN faktisk. Og den gode gamle radioen min som står på Ica og underholder jentene der, som var splitter ny når jeg fikk den! 

Og noen av sangene er fra 5 og 7 klasse. De kleine skolediskotekene hvor ingen ville danse med meg hehe. Og hvor jeg en gang gikk med svart skinnbukse med sleng og en kjempekort lilla pels topp med lange armer. Du kan tro jeg var fin! Null selvinnsikt i hvertfall, siden jeg var alt for lubben til å gå med en sånn topp.

Men here goes:


Dette var den første singelen jeg noen gang eide! Jeg husker at jeg ba bestevenninnen min over for å høre på den på pappa's stereo. Jeg hadde ikke cdspiller enda og var 8 år gammel.
Her fant jeg jammen meg singelcoveret også!



Gjennombruddet til Robyn kom på 90 tallet, for de som ikke husker det. Denne sangen ble spilt om og om igjen på radioen husker jeg. Og om og om igjen i walkmanen.


Enda en svensk slager fra 90 tallet som også ble spilt i hjel! Ace of Base som også er svenske var også stort husker jeg, så svenskene hadde virkelig tiden sin.


Husker så godt at jeg spurte mamma om de var tvillinger de jentene i videoen. Jeg skjønte jo ikke at det var samme person flere ganger. Så mamma måtte forklare og da skjønte jeg enda mindre....


Man kan jo ikke ha maraton uten Macarena! Den store landeplagen som alle sang og danset til! 
Mitt beste minne fra denne sangen er da jeg skulle på bursdag til ei jente i klassen, og faren kjørte rundt og hentet alle som skulle komme siden han hadde en stor varebil. Vi dundret Macarena fra hus til hus for å hente jenter og danset mens han kjørte, noe som teknisk sett ikke egentlig er lov. Men det var kjempegøy! Bilet ble i ettertid bare referert til som "Macarena-bilen" og alle syns det var kjempesynd da den ble vraket.


Denne var også en hit på barneskolen. Jeg husker vi hadde kosetime siste to timene hver fredag hvor vi kunne ta med godteri for 20 kr, så film og hver fredag hadde en elev med seg en singel hver som vi hørte på. 
På min fredag tok jeg med denne, og alle elsket den så vi begynte å danse oppå pultene. Det var kjempegøy.
Jeg må si jeg savner hvordan man spontant bare begynte å danse vilt når man var mindre!


Denne minner meg bare om to ting, nemlig She's all that filmen, som jeg fikk med i TL klubben og så hundre ganger fordi Freddie Prinze Jr var såååå kjekk! Og selfølgelig Dawson's Creek. Nok sagt.


Ja, nå ble det litt om hvem jeg syns var kjekke her, men jeg syns jo så og si alle var det hehe. Inkludert han blonde her. Kjære vene, hva var det jeg tenkte på? Jeg husker jeg og ei venninne som også syns han var såå kjekk pleide å lese de novelle i Vi og Gutta og late som om det var vi og han der. Og det var sååå romantisk. Vi kunne sitte på rommet hele dagen å høre på den sangen og lese blader.
Herregud hvorfor forteller jeg egentlig dette....


Så var det disse da, når denne sangen kom ut var jeg 11 år og gikk på barneskolen hvor alle løp rundt og sang denne hele dagen. Ikke at vi skjønte en dritt av hva de EGENTLIG sang om, vi syns bare det var fengende og morro at de hadde apedrakt. Foreldrene våre derimot syns vel ikke det var så festlig....


Man kan jo ikke nevne 90 tallet uten å ta med Spice Girls. Dette var alltid min favoritt video, annet enn Stop og Viva Forever. Grunnen til at jeg digget denne var enkelt og greit håret til Geri, de blå hanskene til Emmma og kastestjerne tingen til Mel B.


Fortsatt 11 år, ante ikke hva en "Scrub" var for noe, men T-boz (hun med rødt hår) var den kuleste jeg visste om og da jeg gikk med svart bukse med sleng fra Toba&Co (som vi kalte Tobacco) og Buffalo skoene mine følte jeg meg som et medlem av TLC. Det var dette med selvinnsikt igjen da....


Som de fleste andre på denne tiden var jeg stor fan av BSB!
Jeg likte alle guttene etter tur, untatt Howie. Og hadde en stor plakat som dekket hele døren min med hodene dems i forskjellige retninger, som jeg da snudde ettersom hvem av dem jeg likte. Jeg tok også på meg leppestift og lagde kyssemerker ved siden av dem, noe jeg hadde sett at storesøsteren til ei venninne hadde gjort på en plakat av Leonardo Dicaprio. Så teit var jeg haha!


Jada, dette var en stor favoritt på skolediskotekene, jeg er sikker på at den ble spilt 20 ganger i løpet av en kveld hvertfall. For med en gang den kom på danset alle. Men hallo, slik som disse folka ser ut! Forferdelig sminke og klær på gang i hvertfall haha.

Så ja, dette er noen av sangene jeg likte på 90 tallet. Det var jo selfølgelig maaange flere og jeg likte nesten alle boyband som fantes. Men det hadde blitt et innlegg uten ende om jeg skulle tatt med alt for å si det sånn.

No comments:

Post a Comment