Sunday, April 29, 2012

Are you a Will or a Bill?


En ting jeg alltid har lurt på, er disse rare forkortelsene av navn de har i utlandet. Hang meg opp i det nå igjen, pga en artikkel på dagbladet.no:

- Bryr seg ikke om at hun stjeler rampelyset fra ham

Ett år etter bryllupet er prins William (29) og Catherine (30) mer forelsket enn noen gang.


 Og jeg tenkte bare, hvorfor Catherine? Nå etter over et år med Kate Middelton ditt og datt. 
Nå er det plutselig Catherine. Er det fordi hun nå er offentlig kongelig eller hva er greia?

  Men hvorfor forkorter man uansett Catherine til Kate? Hvorfor ikke bare Cat eller Cath?

Det gjelder også Kate Beckinsale. Hun heter egentlig Kathrin.


 Og Kate Bosworth. Hun heter også egentlig Catherine



 På en måte kan jeg jo skjønne det. Det gir jo en litt bedre klang med Kate Bosworth, enn Cath. Og det er jo viktig å ha et gjenkjennelig navn når man er skuespiller eller artist. Det er jo derfor omtrent ingen der ute, heter det de egentlig heter. Det er forkortelser i alle kanter eller bare helt oppfunnede navn. 

Og noen kan man jo faktisk forstå ganske godt, som f.eks Elton John. Han ble født Reginald Kenneth Dwight. Det skriker jo mobbeoffer all over the place. Så ja jeg forstår.

 Men hva med William? Der er det noe jeg overhode ikke forstår. Det forkortes jo både til Will og Bill.

Disse to er jo bare er kjent som Bill



 For ordens skyld, dette er da Bill Clinton og Bill Gates. Men begge er jo født William.

Det er disse også, men de blir kalt Will



 Og igjen for orden, dette er komikerne Will Ferrel og Will Sasso.

Så hvorfor blir noen Will og andre Bill? Det skiller en lusen bokstav. 
Det har da virkelig ikke så mye å si. Nei akkurat det opplegget der skjønner jeg ikke!

No comments:

Post a Comment